Research and Transfer Centre Digital Reality

We explore new realities at the frontiers of modern technology and share our findings with our network partners.

About Us

In interdisciplinary, cooperative projects, students at HAW Hamburg develop prototypes and thus create solutions for specific use cases of digital reality.

Cooperation between the Digital Reality Research and Transfer Centre and industry, architecture, medicine and educational and cultural institutions creates important synergy effects that will have a positive impact on the development of Hamburg’s creative industries and start-ups in the field of new digital realities.

New forms of collaboration and working methods will be tested in projects at the FTZ. In addition to the prototypes developed, the advantages of digitalisation for companies will be made visible and implemented in direct application.
Students learn about these technologies – virtual reality, augmented reality and mixed reality – and working methods in real projects and can transfer this additional expertise to the business world and drive digitalisation forward there.

Goals:

  • Strengthening and promoting Hamburg’s research and media landscape
  • Strengthening HAW Hamburg within the NextMedia cluster
  • Developing practical use cases
  • Support and connect young professionals and students
Offer:

  • Interdisciplinary projects with the Digital Reality master’s programme
  • Prototype development
  • Workshops and seminars
  • Co-operations
  • Support for spin-offs
  • Networking

Current Research Projects

DARKER SKY – Interreg North Sea Project

XRevent

VRNuDiVe – VR Nuclear Disarmament Verification

Pflege Digital Zwei Punkt Null

PflegeDigital 2.0

PaKOMM: Participation, collaborative and multimedia

Collage mit echtem Foto von William Lindley gegenüber seiner digitalen Repräsentation

New William Lindley AR app for the Hamburg Monument Conservation Office

Die LED-Wand im Neubau der HAW Finkenau zeigt eine angenehme blaue Visualisierung an

‘Communication in public space’

Blick in einnen dunklen Raum mit spärlichem Streulicht, dass einen mittelalterlichen Kerzenleuchter erahnen lässt

Human Dark-Light-Box in VR

Tracking-Würfel auf einer Chlorgasflasche

AR Training: Changing chlorine gas cylinders

Drei D Modell: Space-Liner ist hoch über den Wolken im Flug, und sieht ähnlich aus wie ein Jet-Flugzeug mit einer spitzen dreieckigen Grundform und einem raketenartigem Antrieb, aus dem Feuer schießt. Aufschrift: D-ADLR und das Logo des deutschen Zentrums für Luft- und Raumfahrt

SpaceLiner VR Experience

Ein drei D animierter Raum ohne Wände im All, dafür mit einer Decke aus groben Polygonen. Das All ist schwarz, die Decke lila, darauf wir das Programm angezeigt, in diesem Fall "..gibt es um 17:10 eine Live .." Im Raum befinden sich mehrere Avatare, die alle gleich gestaltet sind, aber Namenschilder tragen. Die Avatare haben kene menschliche Form sondern bestehen nur aus einer Kugel, die über einem nach oben fallenden Tropfen schwebt.

XRchitecture

Installation des Spenders. Der Sender wird einfach auf eine Deckenlampe aufgesteckt. Die Lampeim Bild sieht aus wie eine gängige Bürolampe, die ein Feld in einem Deckengitter einnimmt

Research project: ‘Visible Light Communications (VLC)’ TruLife (Signify, formerly Philips)

Drei D Modell einer fantastischen Welt, die im grenzenlosen All auf einem flaschen braunen Boden steht. es gibt mehrere längliche Formen, die an Seetang erinnern, der sich im Wasser wiegt. Auch gibt es einige leuchtende Pilze und einen zylindrisches Objekt, dass ein um neunzig Grad vedrehtes auge hat sowie astähnliche Arme, an denen ebenfalls verdrehte Augen und auch einzelne Blätter wachsen

VR Music Experience / Music in interactive digital worlds

Eine weiße Wand in deren Nähe zehn Lampen nebeneinander von der Decke hängen. Jede Lampe leuchtet in einer anderen Lichttemperatur (von fast orange mit eintausend Kelvin über weiß mit sechstausend Kelvin bis bläulich mit zehntausend Kelvin)

Visible Light Communication/ LiFi

Überlappungsdiagramm, bei dem drei Kreise sich überschneiden. Inhalte des einzelnen Kreise sind visuelle Lichtwirkung, emotionale Lichtwirkung und biologische Lichtwirkung. In der Mitte überlappen die Kreise, was mit Human Centric Lighting beschriftet ist. Außerdem gibt es eine Kreislaufdarstellung um das überlappungs Diagram herum auf dem Planung zu Inbetriebnahme, weiter zu Betrieb und von dort wieder zu Planung führt. Das Bild hat ein copyright angegeben: licht de eh

HCL (Human Centric Lighting)

Darstellung der verschiedenen Elemente des Building Information Modelings - 10 Einträge - Konstruktion und Logistik, Konstruktion vier D fünf D, Herstellung, Dokumentation, Analyse, Ausführungsplanung, entwurfsplanung, Programmierung, Renovierung sowie Betrieb und Instandhaltung

BIM (Building Information Modeling)

Ein perfekter drei D Nachbau des Speyschel Audio Labors im Campus Finkenau. Der Raum ist und, es gibt viele Lautsprecher und in der Mitte steht ein Tisch mit Schreibtischstuhl und Computer

Virtual reference room for the HAW’s ‘Immersive Audio Lab’

Drei D des Eingangsbereichs der Bücherhallen. Viel freier Platz schafft Ordnung, im hinteren Bereich stehen bequeme Sessel und Holztische und Stühle, die Farben sind hell gehalten, mit weißem Teppisch, Wänden und Decke und pastellfarbenen Akzenten. Große Deckenlampen (unter anderem aus Korb geflochten) beleuchten die Sitzbereiche

VR visualisation of the conversion of the Bücherhallen

Our Projects

Members

Prof. Dr.-Ing. Roland Greule

Head of the FTZ DR

Professorship for Light and Lighting Technology, Lighting Design, Event Technology, Colorimetry, Digital Reality

Prof. Dr. Eike Langbehn

Deputy Head of the FTZ DR

Professorship for HCI and Mixed Reality

Prof. Dr.-Ing. Carolin Liedtke

Professorship for Lighting Technology

Prof. Dr.-Ing. Jan Neuhöfer

Professorship for Virtual Systems and Computer Graphics

Prof. Dr.-Ing. Jan Mietzner

Professorship for Communications Engineering

Prof. Dr.-Ing. Christoph Kinkeldey

Professorship for Media Informatics and Data Visualization

Prof. Dr. Eva Wilk

Professorship for Sound Engineering/Electroacoustics

B.Sc. Mirco Hülsemann

scient. Employee at FTZ DR

M. Sc. Max Schurwanz

scient. Employee in the Master-360 research project with Airbus, Fraunhofer FHR, CAU Kiel, DLR, DFS and others, also PflegeDigital 2.0

Anke von der Heide

free scientific assistant in the Call of Transfer XRchitecture

Former Members

M.Sc. + Dipl.-Ing. (FH) Anna Wolf

scient. Research associate in the PaKOMM research project

Sabine Hansen

scient. Research assistant in the research project Pflege Digital 2.0

M.A. Tino Hentschel

scient. Research assistant in the research project Pflege Digital 2.0

M.Sc. Tim Wöllenstein

scient. Research assistant in the research project Pflege Digital 2.0

M.A. Jörg Peter

Tutor

Kevin Yip

Tutor

Publications

41 entries « 1 of 5 »

2024

Coelho, Daniel Neves; Langbehn, Eike

Challenges in the Production of a Mixed Reality Theater Dance Performance Proceedings Article

In: 2024 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW), IEEE, 2024.

Links | BibTeX

Koelbel, Joe; Bacher, Reinhard; Langbehn, Eike

Redirected Walks Through Hazardous Environments: Detection Thresholds of Curvature Gains in 360 Video and 3D Telepresence Setups Proceedings Article

In: 2024 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW), IEEE, 2024.

Links | BibTeX

2023

Störmer, Marc Aurel; Schmelter, Thereza; Weingart, Malte; Hernadi, Levente; Hoster, Johannes; Langbehn, Eike; Hildebrand, Kristian

A Study on Multi-User Interaction-based Redirected Walking Proceedings Article

In: Proceedings of the 2023 ACM Symposium on Spatial User Interaction, ACM, 2023.

Links | BibTeX

Reinke, Nikolai Lukas; Wursthorn, Tobias; Jessen, Jan

MEDUSA - A View-Tracking Pong Game Proceedings Article

In: Extended Abstracts of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM, 2023.

Links | BibTeX

Cyrankiewicz, Martyna; Langbehn, Eike

Effects of connecting corridors on detection of self-overlapping spaces in virtual reality Journal Article

In: Gesellschaft für Informatik e.V., 2023.

Links | BibTeX

2022

Coelho, Daniel Neves; Steinicke, Frank; Langbehn, Eike

Design of Mentally and Physically Demanding Tasks as Distractors of Rotation Gains Proceedings Article

In: 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW), IEEE, 2022.

Links | BibTeX

Epplee, Rafael; Langbehn, Eike

Minimaps for Impossible Spaces: Improving Spatial Cognition in Self-Overlapping Virtual Rooms Proceedings Article

In: 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW), IEEE, 2022.

Links | BibTeX

Arndt, Carl Luis; Langbehn, Eike

Erzeugung von Schatten in Virtual Production Umgebungen Journal Article

In: 2022.

Links | BibTeX

Benjamin, Jesse Josua; Kinkeldey, Christoph; Müller-Birn, Claudia; Korjakow, Tim; Herbst, Eva-Maria

Explanation Strategies as an Empirical-Analytical Lens for Socio-Technical Contextualization of Machine Learning Interpretability Journal Article

In: Proc. ACM Hum.-Comput. Interact., vol. 6, no. GROUP, 2022.

Abstract | Links | BibTeX

Kinkeldey, Christoph; Fekete, Jean-Daniel; Blascheck, Tanja; Isenberg, Petra

BitConduite: Exploratory Visual Analysis of Entity Activity on the Bitcoin Network Journal Article

In: IEEE Computer Graphics and Applications, vol. 42, no. 1, pp. 84-94, 2022.

Links | BibTeX

41 entries « 1 of 5 »

Our Network

The FTZ Digital Reality not only drives research in the field of VR/AR/MR, but also demonstrates and lives the new digital reality and develops it furt

With Doubleshot Audio, Shape Shift, SUPYRB, Studiomonstrum and Matthias Kuhr, five spin-offs work at FTZ Digital Reality. As a cooperation partner, Macom provides expertise in consulting for digital transformation and future workspace technologies, which were awarded the 2018 Innovation Prize. Torsten Braun from Die Lichtplaner, a professional in lighting visualisation, is also taking part. Furthermore, the company Dataport has its experimental lab/collaboration in the FTZ and the NextReality.Hamburg association is also represented in the FTZ Digital Reality. It has set itself the goal of making Hamburg the ‘gateway to the virtual world’.

Virtual Tour

Location

Cookie Consent Banner by Real Cookie Banner